Paulo Coelho “Esimene surmapatt -uhkus”

13.juuni 2007, 8:48 p.l. | Posted in Surmapatt, Tsitaat | Lisa kommentaar

Alguses oli seitsme pärispatu asemel kaheksa. Need reastas kristluse algusaegadel kreeka munk Evágrio do Ponto. Pärispatud määratlesid inimolendite peamisi negatiivseid kalduvusi. (On huvitav, et Evágrio nimekirjas oli kõige tõsisemaks patuks ahnus…).

Kõik need patud võisid meid põrgusse viia. 16. sajandil tegi paavst Gregorius nimekirjas esimesed muudatused, lisades “kadeduse”, ühendades samas “uhkuse” ja “edevuse”. 17. sajandil kirjutati nimekiri uuesti ümber ning “melanhooliat” enam patuks ei peetud – see asendati “laiskusega”.

Nüüd on meie käes tänapäevane pattude nimekiri, mis on aluseks järgnevale seitsmele veerule iga nädala jaoks. Kirjutan igast patust lähtuvalt selle paljudest erinevatest definitsioonidest.

Sõnaraamatu definitsioon: Uhkus on naissoost nimisõna (ingl.k), mis tuleneb ladinakeelsest sõnast superbia, tähendades kõrkust, upsakust, ülbust ja jultumust.

Katoliku kiriku õpetuse järgi: Enesehinnang, mis ületab kõik piirid ning asetab end kõrgemale armastusest Jumala vastu. See on eksimine Esimese Käsu vastu (Sinul ei pea olema teisi jumalaid peale minu). Just see raevuhoog põhjustas inglite mässu ning tõi kaasa Lutsiferi langemise.

Zen mõistujutu järgi: Suur meister Tofukust märkas, et mungakloostris oli palju saginat. Noviitsid jooksid edasi ja tagasi, töötajad seisid järjekorras, et kedagi vastu võtta.
“Mis siin toimub?” tahtis ta teada.
Üks sõdur tuli meistri juurde ning andis talle kaardi, millel oli kirjas: “Kitagaki, Kyoto kuberner on just saabunud ning palub võimalust teiega kohtuda.”
“Mul ei ole selle isikuga millestki rääkida”, sõnas meister.
Mõned minutid hiljem tuli kuberner, vabandas ning tõmbas kaardilt midagi maha.
Kaardil seisis nüüd: “Kitagaki soovib teiega kohtuda”.
“Tere tulemast”, ütles Tofuku Zen meister.

Rabi Adin Steinsaltz: “Kui keegi püüab selgusele jõuda selles, kes sa oled, võttes võrdluse aluseks teisejärgulised näitajad, leiab ta eest rea tühje karpe – millest arusaamiseks on tarvis need omavahel suhestada.”
“Ei ole õige ennast defineerida Tomi sõbra, Dicki poja või ühel või teisel ametikohal oleva juhina”. Sest kõik me avastame, et säärane meetod näitab meile kätte vaid mõned meie enda omadustest – just need küljed, mis on tavaliselt sünged ja ebatäiuslikud. Need on küljed, mis kirjeldavad kedagi, kes püüab nähtavaks muutuda kellegi teise arvelt.
“Ainus võimalik suhe on suhe Jumalaga; sealt alates muutub kõik tähenduslikuks ning me avame oma silmad kõrgemale tähendusele.”

Püha Augustinuse järgi: Uhkus ei ole suursugusus, see on ülespuhutus. Paise tundub suurena, kuid tegelikult on tegemist haigusega.

Tao Te Kingi nõuanne: Pilgeni täis oleva vaasi kandmise asemel on parem vaas pilgeni täitmata jätta.
Kui me teritame noa liiga teravaks, kaob selle lõiketera.
Kui kuld ja kard täidavad toa, ei suuda omanikud neid turvaliselt hoida.
Kui au ja kuulsus toovad kaasa upsakuse, järgneb peatselt ka kurjus.
Kui me teeme oma tööd ning meie nimi hakkab kuulsaks saama, on tark tagasi tõmbuda tundmatusse niipea kui kuulsuse toonud ülesanne on täidetud.

http://www.femme.ee/uudishimulik/mitmesugust/3321

Lisa kommentaar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.
Entries ja kommentaarid feeds.

%d bloggers like this: